2011. március 1., kedd

Egy kicsit a kultúráról

Mostanában sokat nyilatkoznak az oktatási törvény módosításáról, a médiatörvény kapcsán az ifjúság védelméről, a gyermek korúak bűnözéséről, a büntethetőségi korhatár leszállításáról ...
Szeptembertől heti két alkalommal megfordulok egy budai, jóhírű általános iskolában nagyanyai minőségben. Az első osztály a folyosó végén van. Amíg oda eljutok meg kell tennem néhány métert öltözőszekrények, padok, táskák tárolására szolgáló polcos szekrények előtt. Különálló hosszú polc van az udvarban, folyosón elveszített holmik részére. Ott minden válogatás nélkül kupacban rothadnak a különböző ruhadarabok. A folyosón végig kisebb-nagyobb sárdarabok, amint kipotyogtak a rácsostalpú hótaposókból, sportcipőkből. Ezek között kiborult táskák, a szekrényekből kiesett cipők, kabátok, egyéb ruhadarabok. Időnként egy-egy gyerek is fetreng a koszban-sárban, a földön. Mindeközben a többiek rohangálnak ki-be az osztályokból, néhol a Tanítónénik beszélgetnek a folyosón vagy a nyitott tanterem ajtajában egy-egy szülővel. Féléve, mióta Szabi odajár és én megyek érte, még egyetlen Tanítónénit, szülőt nem hallottam, hogy rászólt volna valamelyik gyerekre, hogy keljen fel a földről, szedje fel a holmiját, tegye be a szekrénybe a cipőjét, ruháját. Senki nem szól a Takarítónéninek, hogy seperje már fel azt a sarat. Egyáltalán ezért külön kell szólni?
Szabival suli után rohanunk haza, mert egész nap nem megy WC-re az iskolában. Nem bírja azt a fertelmes bűzt, ami a le nem húzott WC-k miatt vágja orrba az oda belépőt. Azon a folyosón nemcsak elsősök, hanem idősebbek, negyedikesek is vannak. Ezek a gyerekek vajon otthon is úgy hagynak maguk mögött mindent, mint itt az iskolában?
Mit várunk, milyen emberi minőséget azoktól a gyerekektől, akiket olyan Tanítónéni tanít, olyan szülő nevel, akinek mindez természetes? Senki ne mondja nekem, hogy ennek fikarsznyi köze is van a pénzhez. 50-60 évvel ezelőtt sem dúskáltak az iskolák a pénzben. Ki-ki próbáljon meg visszaemlékezni általános iskolájának folyosóira. Nekem egy olyan tanárom sem volt, aki szónélkül végigment volna egy ilyen folyosón. Igaz, mi nem is vertük a tanárainkat.

6 megjegyzés:

  1. Időtlen idők óta nem jártam iskolában, de nagyon is el tudom képzelni a leírtakat.Régi mániám, hogy a bajok jelentős része ott kezdődik, hogy a gyerekek az iskolában (se) kapnak megfelelő nevelést, nem látnak követendő példát. Akkor ne csodálkozzunk, hogy olyan felnőttekké válnak, amilyenné. Az igazi baj, hogy nem tudom, hol, kinek kellene elkezdeni a változtatást, mert egyelőre csak a másikra mutogatásig jutnak el szülők, pedagógusok, politikusok...
    Talán valami ilyesmire lenne szükség:

    JÓZSEF ATTILA: TÉL

    Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni,
    Hogy melegednének az emberek.

    Ráhányni mindent, ami antik, ócska,
    Csorbát, töröttet s ami új, meg ép,
    Gyermekjátékot, - ó, boldog fogócska! -
    S rászórni szórva mindent, ami szép.

    Dalolna forró láng az égig róla
    S kezén fogná mindenki földiét.

    Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni,
    Hisz zúzmarás a város, a berek...
    Fagyos kamrák kilincsét fölszaggatni
    És rakni, adjon sok-sok meleget.

    Azt a tüzet, ó jaj, meg kéne rakni,
    Hogy fölengednének az emberek!

    VálaszTörlés
  2. Pontosan erre gondolok én is, csak nem ilyen szépen.

    VálaszTörlés
  3. Most értem ide.. és pont ilyen tapasztalataim vannak az iskolával kapcsolatban!!! Elkeserítő és rémisztő!!! Szegény Máté unokám ott lett szorulásos, mert nem hajlandó elmenni és hazáig tartja, amikor már általában nem kell...örökké fáj a hasa!

    VálaszTörlés
  4. Bocs' mindenkitől !
    [ Pl. ffi.vagyok (?) - pl. 2 évig katona is voltam... 30 évig fizikai dolgozó is... ne soroljam!] Ja !- unokám sincs... ( 2 fiam "volt"... vagy 25 éve történhettek velük ilyesmik ?- nem tudom. ) Már bocs'- magam sem tudom hogyan (?) - önmagamtól :- mind a mai napig (2011) reggeli ébredés- tea és kávé ivás... majd a WC. Ennek ellenére - bár ezt-azt megéltem már... semmilyen problémám nincs ! - elképzelhető, hogy az előttem szólók valamennyien hölgyek.
    (OK!- egy fiú gyerek esetében tán' ne az édesanyja vagy nagymamája "szörnyülködjön ?- nem tudom. ) Bocs, bocs...
    Lehet, hogy az unoka először nem a borotválkozást fogja megismerni, hanem a "szőrtelenítést ?"... bár (maga idejében az is fontos! ) -
    Talán még annyit : "eszméletlen" beszélgetéseket folytattam 8anno) baráti házaspárral ( nem eggyel!) - felhajtjuk,vagy legajtjuk a WC-tetőt... hogy' rakjátok be a wc.papírt ?- és, hogy "vendégségben"... már pedig a fiúk üljenek le a WC-re...és ne bonyolítsam!
    (Külön történet... amikor - várva őket... dafke újságpapírt raktam a tartóba... majd közöltem - Fiúk! nyugodtan vizeljétek körebe a kagylót !- és ilyesmik ! ) - Órákig "hallgattam" (máskor) tudom-e,hogy a bidé milyen jó ! (?) Mondtam- tudom... Igaz... ("sáfrányos" az alsógatyám ?- hát... én mosom azt is... és /vagy naponta csak-csak cserélem...) - Hát, így valahogy !
    ***********************************************
    Komolyabban ?- hát... van ismerősöm... aki (bizony) "idegen helyen"- legyen az bármilyen tiszta és modern...képtelen napi szükségletét elvégezni...( még szállodában/wellness stb. sem) - sajnálatos !-
    Majd máskor (?) arról, hogy pl. laborban tudtok "kapásból" vizeletet adni ? - ( én tudok) - de inkább az első (reggeli adagból) a "közepét viszem!" :-)

    VálaszTörlés
  5. Fontos lenne ?- (ismétlés) bizony olyan családban nőttem fel, ahol valahogy a "hölgyek domináltak ?"- leánytestvéreim voltak /vannak ! - és ilyesmik. Persze, tudom is én, hogy ki-mit hoz magával, vagy visz gyermekkortól ?- Tényközlés (?) - hát... én pl. a "húgomat" is hordtam/kísértem haza pl. óvodából :- és ilyesmik. (kb. vagy 12 évvel vagyok idősebb nála ?... ill. van kettő is... belőlük---) - stb.

    VálaszTörlés
  6. Kedves @x: nem ismeretlen kérdések előttem, amiket leírtál. Teljesen igazad van, hogy szegény fiúk ma elveszítik a segítőt, a példát a férfivá váláshoz. Többnyire anyukák, nagymamák, óvónénik, tanítónénik farigcsálnak belőlük férfit. Apukák Afganisztánban vannak. Ez is egy jó téma lenne. Most azonban csak amiatt próbáltam sírdogálni, hogy mennyire igénytelen, lepukkant körülmények között nőnek fel a gyerekek. A legnagyobb probléma mégis az, hogy akik nevelnék, tanítanák őket, szintén elfogadják, természetesen veszik ezt a mérhetetlen igénytelenséget.

    VálaszTörlés