2011. november 19., szombat

Aranyosfodorka bejegyzéséhez kapcsolódva...
avagy
nem kis rettegéssel gondolok a karácsonyi ajándékvásárlás megpróbáltatásaira

Olyan sok hülyeséggel futottam össze az utóbbi időben. Már majdnem leterítettek. Nem is gondoltam, hogy a könyv, ami most került a kezembe, segít kicsit magamhoz térni.

Stanislav Lem
Csillagnapló


Tizenharmadik utazás

"Első ízben Európia bolygón találkoztam Vajha Mester tevékenységének áldásaival. Ez a bolygó, mióta a világ világ, fortyogott a savaktól, a gyűlölettől és lakosai kölcsönös acsarkodásától. Testvér irigyelte ott a testvért, tanítvány gyűlölte oktatóját, beosztott a fölöttesét. Ám amikor én odakeveredtem, rögtön feltünt nekem, hogy ellentétben e planéta rabiátus hírével, a bolygóközösségnek kivétel nélkül minden tagjából csak úgy árad a közhatályú nyájasság és a gyöngéd szeretet egymás irányában. Természetesen igyekeztem kipuhatolni, mi lehet emez épületes változás forrása.
Egyszer, a főváros utcáin sétálva egy odavalósi ismerősömmel, észrevettem, hogy sok kirakatban láthatók életnagyságú fejek, tartókra helyezve, mintha kalapok volnának, meg nagy bábuk, melyek európia lakosainak szakasztott másai. Kérdésemre ismerősöm elmagyarázta, hogy ezek a rühelléscsillapítók. Aki ellenszenvvel vagy előítélettel viseltetik valaki iránt, bemegy egy ilyen boltba, és megrendeli a kiszemelt illető élethű mását, hogy azután otthonának meghitt falai között kedvére elbánhasson vele. A tehetősebbeknek egész bábura is telik, a szegényebbek kénytelenek beérni a fejek sanyargatásával.
A társadalomtechnika e vívmányát, melyről addig még sosem hallottam, a Szabad Cselekvés Pótlékának nevezték. Rögtön kíváncsi lettem az alkotójára, és kiderült, hogy Vajha Mester az."

(Magyar Könyvklub, 1995.)

1 megjegyzés:

  1. Valóban érdekes/jó megfogalmazása ez a megfoghatatlan gyűlölet valós cselekedetté alakításának. Egy esetleges új életben sok minden szeretnék lenni, többek között pszichológus is - akkor talán jobban megérteném a világot.

    Vagy se...

    VálaszTörlés