2010. október 3., vasárnap






Optimista, vagy csak nem tudja, hogy már október van.


Ez a bokor viszont nagyon is jól tudja.
Épp most olvastam. Lehet ez véletlen?
"Platóntól és Szókratésztól tudjuk, hogy amikor két politikai nézőpont ellentétes egymással, az ember elvetheti az egyiket, anélkül, hogy a másikat tenné magáévá, és még akkor is viszolygást érezhetünk valamennyi politikai irányzat iránt, amikor több van kettőnél. A legtöbb, amit az általa ismert demokráciáról mondani tudott, az volt, hogy legalább nem valami még rosszabb.
Távol tartotta magát a politikától, kivéve amikor sorshúzással megválasztották. Az athéni demokráciában a legtöbb köztisztviselőt sorshúzással választották. A választások persze nyilvánvaló okok miatt antidemokratikusak voltak.
Szókratész nemegyszer hangosan eltűnődött azon, hogy az emberek, akik soha nem választanának ki sorshúzással révkalauzt, építőmestert, vagy bármely más iparost, ilyen módon választják bíráikat és kormánytisztviselőiket, akiknek államférfiúi tévedései amazokénál sokkal katasztrofálisabbak. Azon is elmulatott magában, hogy valaki, aki képes egy szökött rabszolgát üldözni vagy egy elveszett bárányt keresgélni, egyáltalán nem keresi az erényt vagy az igaz jellemet.
Az efféle gúnyos megfigyelések csöppet sem kedveltették meg azokkal az emberekkel, akik rendszerüket szentnek és magasabb rendűnek tartották, és úgy vélték, hogy rajtuk kívül senki más nem elemezheti."
(Joseph Heller: Képzeljétek el
Európa Könyvkiadó 1990)









2 megjegyzés:

  1. Én is eltűnődtem ma reggel, hogy a mi politikusainkat is talán sorshúzással kéne választani... A mi esetünkben - szerintem - oly mindegy! Egyik kutya, másik eb! Az ugyan meglehet, hogy buldog és csivava van a kalapban... Bocsánat, ha valakit megsértettem!

    VálaszTörlés
  2. Így gondolom én is. A politikusok is csóválják a farkukat, de közben már a bokádat lesik.
    Eszembe jutott, hogy mit mondott Szabi, amikor Anyukája esküvői fotóit nézegette. Mondtam, hogy nekem is nagyon tetszik az a fotó, ahol Anya "teleszájjal" mosolyog. Mire Szabi: - Nem mosolyog, hanem vicsorog.

    VálaszTörlés